Eesti Ringhäälingute Liidu juht tutvustab uut platvormi: eesmärk on anda vastus USA tehnoloogiagigantide valitsemisele

Eesti Ringhäälingute Liit ja Eesti Rahvusringhääling sõlmisid tänavuse aasta jaanuaris 23. liikmesriigina ühislepingu Euroopa suurima nutiraadio platvormi loojaga Radioplayer Worldwide Ltd. Eelmisel nädalal jõudis platvorm Eesti kuulajateni. Eesti Ringhäälingute Liidu juht Hanno Kindel räägib, miks Radioplayer oluline on.

Alustuseks: millega on üldse tegu? Radioplayer Eesti on raadio-tehnoloogia platvorm, mis võimaldab kasutajatel kuulata nende lemmik raadiojaamu ja -saateid üle interneti. Radioplayer on kuulaja jaoks kättesaadav veebibrauserites, mobiiliäpina, uuemates sõiduautodes (Apple CarPlay ja Android Auto), nutitelerites ja paljudes muudes seadmetes, mille nimistu on ajas üha kasvav.

Radioplayer Eesti platvormi radioplayer.ee kodulehelt saab vastavalt oma nutitelefoni operatsioonisüsteemile alla laadida Radioplayer Worldwide Ltd äppi, mis võimaldab eri nutiseadmete kaudu kuulata enam kui 60 Eesti veebiraadiojaama. Uue põlvkonna lahendus pakub kuulamiseks nii kuulajatele tuttavaid FM raadiokanaleid kui ka suures valikus veebijaamu igale maitsele rokist retroni ja popist lastejaamani.

Radioplayer on mugav viis raadio kuulamiseks ilma, et peaksid füüsiliselt raadiovastuvõtjat omama. Lisaks võib see pakkuda täiendavaid funktsioone, nagu saadete salvestamine, podcastide kuulamine ja muud interaktiivsed võimalused, olenevalt konkreetsest rakendusest või platvormist, mida kasutatakse Radioplayeri jaoks.

Kõik peab kena olema

“Radioplayer tekkis 2011. aastal BBC initsiatiivil, eesmärgiks elavdada raadio lineaarset reaalajas online’s kuulamist,” sõnab Kindel. “Väga kiiresti saadi aru, et vanamoodsa veebiraadio asemel tuleb keskenduda nutiraadiole ehk klassikalise raadioringhäälingu kättesaadavusele mis iganes nutiseadmest. Radioplayer Worldwide Ltd nimetab antud lahendit hübriidraadioks. Paistab et 23 liikmesriigi 440 miljonit Radioplayeri äpi kasutajat on nutiraadio kontseptsiooni heaks kiitnud.”

Ainult mugavast äpist ja 60 raadiost ei piisa. Kõik peab nutiseadmetes ja autoekraanidel ka kena välja nägema.

“Tarbijad on harjunud näiteks Apple’i ökosüsteemi hea disainiga,” sõnab Kindel. “Autodes on Radioplayeri väljundiks Apple CarPlay või Android Auto, kodudes on nutitelerid muutunud tegelikuks meediakeskuseks, arusaadavalt omab Radioplayer sealgi oma väljundit. Lisame siia Sonose ja Bose nutikõlarite väljundi.

Radioplayer Worldwide Ltd arendustiim on uute funktsionaalsuste arendustes niivõrd edukas olnud, et mitmetel erialaste organisatsioonide konverentsidel tõdetakse raskusi antud platvormi täpse kirjelduse andmisel. Kui tekib uue funktsionaalsuse vajadus, siis ilmub uuendus koheselt arendustiimi teekaardile ning saab sealt edasi loetud kuudega reaalsuseks meie nutiseadmetes. Nii toome raadio tõesti noortele lähemale, sest ta on kättesaadav tehnoloogilistel platvormidel, mida noorem sihtrühm aktiivselt kasutab.”

Sotsiaalmeedia murendab ühiskonda

Hiljuti kirjutasime, kuidas trükimeedia reklaammahud vähenevad. Kuigi Emor Kantari uuringu kohaselt raadio reklaammahud tõusid, räägitakse palju sellest, mis raadiost tulevikus saab.

“Raadio käib kaasas tehnoloogiliste muutustega, oluline on raadiosignaali kättesaadavus erinevatel tehnoloogilistel platvormidel,” lausub ta. “FM ei kao lähiaastatel kuhugi, raadio ei talu järske muudatusi! Raadio omab siiani unikaalset sotsialiseerivat rolli, tegemist on kogukondi ühendava meediakanaliga. Televisioonil on näiteks ülioluline tervet rahvust ühendav jõud, tuletame meelde suuremate spordivõistluste ja/või laulupeo ülekandeid. Sotsiaalmeedia ja striimingu platvorme kirjeldatakse vastupidiselt hoopis ühiskonda murendavana ja anonüümsena. Kohalikku Eesti-teemalist ajakirjanduslikku sisu toodavad ainult kodumaised meediakanalid.

Hanno Kindel. Foto: Erakogu

Samuti leiab ta, et podcast’id raadiole saatuslikuks ei saa.

“Radioplayer Eesti platvormil on järelkuulamiseks kättesaadavad kõik olulisemad Eesti raadiojaamade podcastid ja saated,” räägib mees. “Podcastid on meeldiv raadio käepikendus, kuid kindlasti on veel aasta-paar tagasi esitatud stsenaariumid mullina lõhkenud.

Eesti Ringhäälingute Liit korraldas 8. veebruaril TTJA-s raadiopäeva, mille raames andis Rootsi eraringhäälingu legend Christer Modig ülipõneva ettekande audio tulevikust. Ta tuletas muuhulgas meelde, et eelmise aasta lõpukuude erialase ajakirjanduse suurimad pealkirjad olid teemal: “how did the podcast bubble burst?”Podcastide kuulamine jääb endiselt meeldivaks ajaviiteks, kuid ka Kantar Emori Raadioauditooriumi uuringu kohaselt moodustab podcastide kuulamisele kulunud aeg üllatavalt väikese – lausa väga väikese – osakaalu kogu raadio kuulamisele kulunud ajast.”

Palavikuliselt otsitakse lahendusi

Lisaks sellele, et raadiot nooremale põlvkonnale lähemale tuua, on platvormil veel sihte.

“Eesti Ringhäälingute Liidu eesmärgiks on anda turundajatele signaal raadioringhäälingu jätkusuutlikkusest,” tõdeb Kindel. “Radioplayeri strateegia üks eesmärke on aga anda vastus USA tehnoloogia- ja meelelahutussektori gigantide jagamatule valitsemisele kogu maailmas. Probleemid on kõikjal samad, sama palavikuliselt otsitakse lahendusi.”

Kindel räägib, et Radioplayeri nimi on hetkel valdkonnas kuum. Märtsis Münchenis toimunud Euroopa kõige olulisema raadiotööstuse kokkutulekul Radiodays Europe hinnati Radioplayeri ekspositsioon konverentsil osalenute tagasiside ankeetides kõige olulisemaks sündmuseks. Euroopa suurima eraraadiote ühenduse – 5500 raadiot ühendava Association of European Radios – viimane koosolek keskendus ainult Radioplayeri teemadele.

Lõpetuseks soovib Kindel kõigile mõnusat suvist Radioplayer Eesti platvormi proovimist.

“Liigume suvel rohkem mööda Eestit ringi, Radioplayeri abil on absoluutselt kõik olemasolevad Eesti raadiojaamad erinevate nutiseadmete abil kuulatavad igas Eesti punktis.”

Autor: Siim Kera, TULI